Fjordnorge (6) 2012

Kurt Bjerggaard

1

Fjordnorge (6)   27.6. - 10.7.2012

Det blev også i år til en tur i det imponerende landskab i Sørnorge. Vejret kunne have været bedre, men vi havde et godt hus i Kyrping, så vi nød opholdet ved den dybe Åkrafjord.

Vores rute til Fjordnorge er indtegnet på kortet med blå streg. Ophold er vist med rød stjerne.

Vi kørte i alt 2207 km.

Turen startede i fint vejr på Steinsnes Camping ved Egersund.

I Kvassheim i Jæren er der både fyr og havn.

Udsigt fra fyret.

Båden er på vej i vandet.

Strandeng ved fyret.

Nu flyder den næsten.

Så er den klar til en tur til Danmark.

Jæren er et stenet område.

Vejarbejderen betalte af egen lomme den fine vej.

Der er ingen tvivl om, hvem der har vigepligt her.

Vejen mod Eigeroy Fyr ved Egersund.

Vejen tilbage er også lang.

God og solid vej.

Fundament for tysk kanon ude ved fyret.

Lidt naturlig kunst ved vejen.

Så er bilen i sigte.

Inden vi forsvandt i tunnellerne langs Åkrafjorden, oplevede vi Langfossen.

Feriehuset i Kyrping ligger meget tæt ved Åkrafjorden.

Kyrping var en god handelsplads, inden vejen langs fjorden blev anlagt i 1942.

Nogle af husene er nu ferieboliger.

Andre trænger til en kærlig hånd.

I vigen mod øst er der anlagt en Campingplads.

Kyrping set oppe fra den gamle vej.

Skånevik er i dag en stille færgeby. I 1800-tallet blev der bygget over 150 sejlskibe i byen.

Stødle Kirke ved Etne. Stendelen er fra 1165. Trækirken fra 1600-tallet. Tårnet er tilføjet i 1878.

I Litledalen ved Etne er der kun et lille vandfald.

Rørledning ved vejen.

Mindesmærke for et forlis i fjorden.

Kirken ligger på en moræneterrasse over Etne.

Kraftværket får det meste vand gennem rør.

Kraftværkets funktionærhuse er solgt som sommerhuse.

Litlevatnet.

Vejskiltet på den gamle vej ved Åkrafjorden var ikke med i min teoriundervisning.

Skiltet her bliver ikke helt efterlevet.

Det viste sig, at der var elastikspring fra broen over Trolljuv.

Utroligt mod udvist af de unge mennesker. Jeg døjede med bare at kigge ned i dybet.

Trolljuv bro går lige fra en tunnel hen til den næste på den gamle vej fra 1942.

Den nye vej, som blev færdig år 2000, går gennem bjerget i Markhustunnellen (2,4 km) og Åkrafjordtunnellen (7,4 km)

Vandet løber i flere etager.

Vejen op i Blådal, hvor fossen er tørlagt til fordel for elkraft.

Kraftværket ligger langt inde i fjeldet.

Højt oppe i fjeldet ligger den øverste dæmning.

Åkra på nordsiden har givet navn til fjorden.

Åkra set fra sydsiden af fjorden. Fjorden er her 620 m dyb.

Øst for Åkra er der kun få gårde langs fjordens nordside og ingen veje.

Vi venter på færgen i Martre.

Efter en tur i regnvejr er der sol i Kyrping.

Skudeneshavn.

I Skudeneshavn er de hvide huse særdeles velholdte.

Fin afslutning på dagen.

Afgang i fint vejr.

Vi kom igen forbi Langfossen

Den vilde Låtefoss blev også passeret.

Buerbræen stikker frem fra Folgefonna syd for Odda.

Tvinnefossen nord for Voss.

Stalheim.

Nedkørslen starter meget lige, men det varer ikke ved.

Stalheimskleiva er ensrettet nedad.

Vel ankommet til Flåm.

Gamle Flåm ligger inde i dalen.

Rallervejen snor sig langs fossen.

Våd pause på turen op.

Myrdal station 867 m over havet.

Toget er klar til turen op til Myrdal.

Station ved Flåmbanen

Kjosfossen.

Det tog 20 år at bygge banen herop til Myrdal.

Myrdal med tunnel mod Bergen.

Toget gør ophold ved Kjosfossen.

Vi så en enkelt huldre i fjeldet.

Uvdal Stavkirke

Nore Stavkirke.

Tinnsøen.

Rjukan.

Valle - vores sidste overnatning på turen.